De basis voor geestelijke gezondheid

Helaas hebben wij bij Centiv op verschillende locaties met wachttijden te maken. Onderstaand vind je per regio de aanmeldwachttijd. Dit is de wachttijd tot intake. Na de intake begint (vrijwel) altijd meteen de behandeling. Tussen de intake en behandeling zit dus geen of weinig behandelwachttijd. Wij kunnen slechts drie weken vooruitplannen vanwege de lopende behandeltrajecten. Om die reden wordt je bijvoorbeeld bij een wachttijd van 6 weken gebeld na 3 weken met een afspraak over 3 weken.

Kunnen deze wachttijden langer of korter worden?

Ja, wachttijden kunnen langer of korter worden. Dat een wachttijd langer of korter wordt, kan komen door verschillende elementen:

  • Hoe flexibeler je bent, hoe korter de wachttijd. Afspraken vallen bijvoorbeeld ooit uit, waardoor je eerder dan gepland, gebeld kan worden om op intake te komen.
  • Hiernaast kan een wachttijd langer worden vanwege de voorkeur voor een specifiek tijdstip of dag.
  • Afhankelijk van de specifieke behandelvraag kan een wachttijd korter of langer worden.
  • Een wachttijd kan ook ineens langer worden door een vakantie waarin veel behandelaren vrij zijn, bij ziekte van behandelaren of bijvoorbeeld bij een (tijdelijk) vertrekkende collega (bijvoorbeeld zwangerschapsverlof). Door een nieuwe opstartende collega kunnen de wachttijden andersom dus ook ineens veel korter worden dan verwacht.

 

Waarom heeft Centiv met wachttijden te maken?

Bij Centiv geldt: “kwaliteit boven kwantiteit". Dit houdt in dat we de nodige tijd en zorg willen garanderen aan onze bestaande cliënten én dat we kritisch zijn als het gaat om welke therapeuten we aannemen. De wachttijd kan hierdoor tevens sterk variëren van week tot week.

Wat kan ik doen als een wachttijd te lang is?

Wanneer de wachttijd op een locatie langer is dan vier weken adviseren we je bij de zorgverzekeraar te informeren of je elders sneller terecht kunt. Ook kan je uiteraard kiezen voor een locatie van ons waar de wachttijd korter is (daar dien je dan echter ook de behandeling te doorlopen). Indien je ook bij een andere organisatie niet eerder terecht kunt, kan je je weer bij ons melden. Wij zetten je dan op de wachtlijst en je kan instromen zodra er een plekje vrijvalt. In de tussentijd raden wij je aan om met de huisarts of POH-GGZ te overleggen wat er aan begeleiding mogelijk is (de huisarts of POH-GGZ mogen ons altijd bellen voor advies). Eveneens kan je bij een langere wachttijd overwegen om maatschappelijk werk in te schakelen. Zij kunnen je ondersteunen in diverse praktische zaken totdat je bij ons terecht komt.

Indien de behandelvraag onder ‘crisis' valt (dit is ter beoordeling van de huisarts), kan er via de huisarts een crisisdienst ingeschakeld worden.

Locaties & aanmeldwachttijden (er is geen sprake van behandelwachttijd):

Regio Bergen/Well: 12 weken (intakestop Chronisch vanwege geen Verpleegkundig Specialist op die locatie)

Regio Boxmeer: 10 weken

Regio Deurne: 8 weken (intakestop Chronisch vanwege geen Verpleegkundig Specialist op die locatie)

Regio Eindhoven: 10 weken (intakestop Chronisch vanwege geen Verpleegkundig Specialist op die locatie)

Regio Helden/Panningen: 7 weken

Regio Helmond: 4 weken (intakestop Chronisch vanwege geen Verpleegkundig Specialist op die locatie)

Regio Horst: 12 weken (intakestop Chronisch vanwege geen Verpleegkundig Specialist op die locatie)

Regio Uden: 3 weken (intakestop Chronisch vanwege geen Verpleegkundig Specialist op die locatie)

Regio Roermond: 6 weken. (Chronisch 1 week)

Regio Venlo: 12 weken (intakestop Chronisch vanwege te weinig Verpleegkundig Specialisten op die locatie)

Regio Venray: 12 weken (Chronisch 2 weken)

Regio Weert: 8 weken (Chronisch 2 weken)

De wachttijden zijn gemiddelden (uitgedrukt in hele weken en naar boven afgerond). Aanvullende toelichting aanmeldwachttijd: het aantal weken tussen de aanmelding en het eerste intakecontact. Toelichting behandelwachttijd: het aantal weken tussen het eerste intakecontact en het vervolg van de behandeling. De wachttijd is niet afhankelijk van de zorgverzekeraar. Wanneer je de wachttijd te lang vindt, kan je altijd contact opnemen met de zorgaanbieder, of de zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. De zorgverzekeraar kan je ondersteunen, zodat je binnen 4 weken vanaf het eerste contact met een zorgaanbieder een intakegesprek krijgt, en dat binnen 10 weken vanaf de intake, de behandeling is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen).