De basis voor geestelijke gezondheid

Steeds meer van de behandelingen bij Centiv vinden succesvol digitaal plaats. Soms aangevuld met fysieke consulten. Uit onderzoek is gebleken dat digitaal behandelen via beeldbellen voor veel therapieën net zo succesvol is (of beter) dan fysieke consulten. Lees hier meer over online behandelen.

Wanneer u alleen op locatie behandeld wil worden, dan is er een wachtlijst per locatie die helaas soms lang kan zijn. Onderstaand vind je per regio de aanmeldwachttijd. Dit is de wachttijd tot intake. Na de intake begint (vrijwel) altijd meteen de behandeling. Tussen de intake en behandeling zit dus geen of weinig behandelwachttijd. Wij kunnen slechts drie weken vooruit plannen vanwege de lopende behandeltrajecten. Om die reden wordt je bijvoorbeeld bij een wachttijd van 6 weken gebeld na 3 weken met een afspraak over 3 weken.

Kunnen deze wachttijden langer of korter worden?

Ja, wachttijden kunnen langer of korter worden. Dat een wachttijd langer of korter wordt, kan komen door verschillende elementen:

  • Hoe flexibeler je bent, hoe korter de wachttijd. Afspraken vallen bijvoorbeeld ooit uit, waardoor je eerder dan gepland, gebeld kan worden om op intake te komen. Houd dus zoveel mogelijk jouw telefoon bij de hand.
  • Hiernaast kan een wachttijd langer worden vanwege de voorkeur voor een specifiek tijdstip of dag.
  • Afhankelijk van de specifieke behandelvraag kan een wachttijd korter of langer worden.
  • Een wachttijd kan ook ineens langer worden door een vakantie waarin veel behandelaren vrij zijn, bij ziekte van behandelaren of bijvoorbeeld bij een (tijdelijk) vertrekkende collega (bijvoorbeeld zwangerschapsverlof). Door een nieuwe opstartende collega kunnen de wachttijden andersom dus ook ineens veel korter worden dan verwacht.

Waarom heeft Centiv met wachttijden te maken?

Bij Centiv geldt: “kwaliteit boven kwantiteit". Dit houdt in dat we de nodige tijd en zorg willen garanderen aan onze bestaande cliënten én dat we kritisch zijn als het gaat om welke therapeuten we aannemen. De wachttijd kan hierdoor tevens sterk variëren van week tot week.

Wat kan ik doen als een wachttijd te lang is?

Wanneer de wachttijd op een locatie langer is dan vier weken adviseren we je bij de zorgverzekeraar te informeren of je elders sneller terecht kunt. Ook kan je uiteraard kiezen voor een locatie van ons waar de wachttijd korter is (daar dien je dan echter ook de behandeling te doorlopen). Indien je ook bij een andere organisatie niet eerder terecht kunt, kan je je weer bij ons melden. Wij zetten je dan op de wachtlijst en je kan instromen zodra er een plekje vrijvalt. In de tussentijd raden wij je aan om met de huisarts of POH-GGZ te overleggen wat er aan begeleiding mogelijk is (de huisarts of POH-GGZ mogen ons altijd bellen voor advies). Eveneens kan je bij een langere wachttijd overwegen om maatschappelijk werk in te schakelen. Zij kunnen je ondersteunen in diverse praktische zaken totdat je bij ons terecht komt.

Indien de behandelvraag onder ‘crisis' valt (dit is ter beoordeling van de huisarts), kan er via de huisarts een crisisdienst ingeschakeld worden.

Wij hebben met alle zorgverzekeraars een contract.

Centiv kan ongeveer 10 tot 20 sessies per jaar leveren voor clienten en is helaas niet ingericht op clienten die geen Nederlands, Engels of Duits spreken. Centiv biedt wel trajecten die vervangend zijn voor sommige vormen van specialistische monodisciplinaire GGZ maar doet geen wachtlijstoverbrugging voor de (multidisciplinaire) specialistische GGZ.

 

Regio/Locatie Wachttijd Bijzonderheden
Regio Boxmeer 12 weken (Voor de SPV/Verpleegkundig specialist in deze regio zijn er bijzonderheden: zie toelichting onderaan)
Regio Cuijk 12 weken (Voor de SPV/Verpleegkundig specialist in deze regio zijn er bijzonderheden: zie toelichting onderaan)
Regio Deurne 20 weken (Verpleegkundig specialist 4-6 weken) Geen EMDR/ Geen Engelstalige behandeling
Regio Eindhoven 14 weken (Turks 28 weken, Engels 28 weken, Pools aanmeldstop+aanbod stop) Turkse behandeling alleen voor cliënten woonplaats Eindhoven. Poolse behandeling AANMELDSTOP + AANBOD STOP
Regio Helmond 10 weken (Turkse intakestop /Verpleegkundig Specialist 20 weken) Turkse behandeling alleen voor cliënten woonplaats Helmond INTAKESTOP.
Regio Nijmegen 6 weken (SFCT 8 weken) GEEN behandeling en/of diagnostiek ADD/ADHD mogelijk GEEN engelstalige behandeling
Regio Oss 16 weken (Verpleegkundig specialist 2 weken)
Regio Panningen 20 weken
Regio Roermond 6 weken (Verpleegkundig specialist 6 )
Regio Uden 24 weken (Verpleegkundig specialist 2 weken)
Regio Venlo 20 weken (Verpleegkundig specialist 20 weken)
Regio Venray 6 weken (Voor de SPV/Verpleegkundig specialist in deze regio zijn er bijzonderheden: zie toelichting onderaan)
Regio Weert 12 weken (Verpleegkundig specialist 15)
* = Voor langduriger problematiek heeft Centiv naast psychologen ook een verpleegkundig specialist beschikbaar op een aantal locaties. De verpleegkundig specialist is zeer ervaren in hulp bij langdurige psychiatrische problematiek en heeft ook mogelijkheden om te ondersteunen bij medicatie voorschrijven/bewaken. De verpleegkundig specialist kan ook een psycholoog bijschakelen in een traject wanneer nodig. In de regio's Venray-Boxmeer en Cuijk zijn er beperkingen voor de inzet van een verpleegkundig specialist, zie hiervoor de toelichting op deze pagina.

De wachttijden zijn gemiddelden (uitgedrukt in hele weken en naar boven afgerond). Aanvullende toelichting aanmeldwachttijd: het aantal weken tussen de aanmelding en het eerste intakecontact. Toelichting behandelwachttijd: het aantal weken tussen het eerste intakecontact en het vervolg van de behandeling. De wachttijd is niet afhankelijk van de zorgverzekeraar. Wanneer je de wachttijd te lang vindt, kan je altijd contact opnemen met de zorgaanbieder, of de zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. De zorgverzekeraar kan je ondersteunen, zodat je binnen 4 weken vanaf het eerste contact met een zorgaanbieder een intakegesprek krijgt, en dat binnen 10 weken vanaf de intake, de behandeling is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen).