De basis voor geestelijke gezondheid

Welkom bij Centiv

Contact opnemen

De grootste stap is gezet: je hebt je aangemeld voor hulp! Maar… hoe nu verder?
Je bent op onze wachtlijst geplaatst en zodra er plek vrij komt bij een (voor jou geschikte) behandelaar dan krijg je van ons een telefoontje. Het kan dus even duren voor je met de behandelgesprekken kunt beginnen, maar je kunt wel degelijk al aan de slag gaan met je herstel.  De actuele wachttijden vind je hier.

Hoe meer stappen je nu zet, des te verder ben je zodra de behandeling van start gaat! 

Het goede nieuws is dat 86% van de behandelingen bij Centiv gemiddeld succesvol zijn en dat de meeste cliënten Centiv een hele goede beoordeling geven. De eventuele latere terugval in klachten is bij Centiv 30% lager dan gemiddeld in de geestelijke gezondheidszorg. Daarmee scoort Centiv zeer hoog op landelijke schaal. Ook heeft Centiv diverse prijzen gewonnen met innovatieve zeer effectieve behandelingen. Het belangrijkste onderdeel van een succesvolle therapie ben je echter zelf met jouw motivatie en inzet. Volg dus goed de instructies van de Centiv behandelaar op en stel je open op. 

Intake/eerste gesprek 

De behandeling start met een intake. In dit gesprek wordt eerst kort uitleg gegeven over hoe een behandeling bij Centiv eruitziet en wat de voorwaarden voor behandeling zijn. Vervolgens brengen we samen je klachten in kaart en wat je hulpvraag is: wat wil jij met je behandeling bereiken? Aan het eind van het gesprek zal de behandelaar kijken of er een diagnose gesteld kan worden (dit is nodig om vergoeding voor je behandeling te krijgen van de zorgverzekeraar) en of je binnen de BasisGGZ geholpen kunt worden of dat mogelijk toch zwaardere of lichtere zorg nodig is  

Met behulp van de onderstaande tips kun je het eerste gesprek goed voorbereiden.  

Het is altijd handig om dingen op te schrijven, vooraf en tijdens het gesprek. Dan kun je tijdens het eerste gesprek kijken of je niets vergeten bent. Bovendien kun je na het gesprek alles nalezen. 

Als je eerder een psychologisch onderzoek hebt ondergaan, of als je andere relevante informatie van eerdere hulpverleners hebt, neem die dan mee. Neem ook een recent overzicht mee van eventuele medicijnen die je gebruikt. Dit kun je opvragen bij je apotheek.  

 Wat kun je vertellen?  

  • Wat zijn je klachten en hoe ernstig ervaar je deze?  
  • Hoe lang heb je die klachten al?  
  • Hoe/waardoor denk je dat de klachten zijn ontstaan?  
  • Heb je in de afgelopen tijd ook periodes gehad dat je minder last had van je klachten? Heb je enig idee hoe dat komt?  
  • Heb je zelf al iets geprobeerd om de klachten af te laten nemen?  
  • Komen deze klachten bij u in de familie vaker voor?  

 

Welke hulp wil je 

  • Wat wil je bereiken met je behandeling? Wat is je hulpvraag? 

Voorbeelden van een te algemeen geformuleerde hulpvraag zijn: 

  • Ik wil mij beter voelen.
  • Dat sombere gevoel moet weg.

 

Voorbeelden van een duidelijk geformuleerde hulpvraag zijn: 

  • Ik wil beter leren omgaan met mijn ADHD zodat ik minder vergeet en minder chaotisch ben.
  • Ik wil leren om beter om te gaan met mijn paniekgevoelens, zodat ik weer alleen de deur uit durf te gaan.
  • Ik wil werken aan het verbeteren van mijn stemming, zodat ik weer naar mijn werk kan en kan afspreken met mijn vrienden.

 

  • Wil je dat je partner, kinderen of ouders bij de intake en behandeling worden betrokken? Je kunt een voor jou belangrijke persoon meenemen naar het intakegesprek. Deze persoon zal dan bij een deel van het gesprek aanwezig zijn.  
  • Hoe lang denk je behandeling nodig te hebben? 

 

Wat kun je bijvoorbeeld vragen?  

  • Hoe gaat het nu verder?  
  • Wat denkt de hulpverlener dat er met jou aan de hand is?  
  • Aan welke behandeling denkt de hulpverlener?  
  • Is er informatiemateriaal over jouw klacht(en) en/of de behandeling?  
  • Geeft de hulpverlener informatie over jou door aan jouw huisarts?  

Soms kun je niet binnen de basisGGZ geholpen worden en word je doorverwezen (ongeveer 90% van de intakes wordt in behandeling genomen). 

Wat kun je bijvoorbeeld vragen als je wordt doorverwezen?  

  • Waarom vindt de hulpverlener dat een andere instantie jou beter kan helpen?  
  • Geeft de hulpverlener informatie over jou door aan de andere instantie? 
    (NB. Voor het doorgeven van informatie aan derden heeft de hulpverlener jouw toestemming nodig.)  

 

Vervolg van de behandeling 

In het tweede gesprek zal de behandelaar op basis van jouw diagnose en je hulpvraag samen met jou een behandelplan opstellen waar je allebei achterstaat. Eventueel kun je daar familie of andere belangrijke personen bij betrekken. 

 Wat kun je bijvoorbeeld vragen over de behandeling?  

  • Wat houdt de behandeling in?  
  • Wat wordt er van jou verwacht?  
  • Wat kun je van de hulpverlener verwachten?  
  • Waarom deze behandeling?  
  • Zijn er alternatieven?  
  • Hoe lang duurt de behandeling?  
  • Wanneer en hoe vaak wordt besproken of de behandeling goed verloopt?   
  • Wat moet je doen als het heel slecht met je gaat (crisis)?  
  • Wat gebeurt er als uw hulpverlener ziek is of vakantie heeft?  

Daarna vindt de behandeling plaats volgens de afspraken die we gemaakt hebben in het behandelplan. We zullen er regelmatig bij stil staan of de behandeling naar wens verloopt, zodat we deze – mocht dat nodig zijn – kunnen bijsturen. Aan het eind van de behandeling kijken we samen terug op hoe het verlopen is en maken we een plan om terugval te voorkomen. 

Wat kun je nu al doen?
eHealth – Je kunt gratis online eHealth modules volgen via www.evie.nlJe kunt je daarvoor gratis aanmelden (postcode 5804 BV). Indien gewenst kan je toekomstig behandelaar daar straks mee verder gaan, ter ondersteuning van de therapie. Je hebt dan een vliegende start. 

Websites – Er zijn naast je behandelaar natuurlijk meer personen en organisaties die kunnen helpen op je weg naar herstel. Onderstaand enkele websites die wellicht waardevol kunnen zijn. Daarbij vind je via Google ook legio websites en/of fora met informatie, en de mogelijkheid tot lotgenotencontact. Uit onderzoek is gebleken dat dit een positief effect heeft op het bereikte herstel.
Helemaal onderaan deze pagina vind je al een klein overzicht van enkele organisaties. 

Maatschappelijk werk – Maatschappelijk werk biedt workshops, cursussen, informatieve bijeenkomsten en individuele begeleiding. Hier zijn geen kosten aan verbonden. Kijk op de website van maatschappelijk werk van de regio waarin jij woonachtig bent. 

Praktische ondersteuning – Bij langdurige problematiek en meer maatschappelijke problemen (schulden, beperkt sociaal netwerk, relatie en/of familieproblemen, werkloosheid) kan de gemeente je ondersteunen middels hun sociaal loket: deze informatie vind je op de website van jouw gemeente. Ook zijn er in meerdere gemeenten Zelfregie centra opgericht, waar je in contact komt met lotgenoten en door ervaringsdeskundigen weer op weg wordt geholpen. Vaak kun je daar ook sporten of creatief bezig zijn. 

Kortdurende steun – Mocht je het moeilijk hebben – nu of tijdens de behandeling – dan is het altijd mogelijk om te bellen met de luisterlijn via 024-3551100, 077-3548888 of 040-2125566.
Ook kun je via https://mindkorrelatie.nl/ snel en vrijblijvend met een hulpverlener bellen of WhatsAppen. Dat kan helpen met het dragen van de last en helpt om je gedachten weer op een rijtje te krijgen. 

Kortom: je kunt al flink aan de slag!
Wij doen ondertussen ons uiterste best om jou zo snel mogelijk bij de juiste behandelaar in te plannen. Mocht het je écht te lang duren, dan kun je altijd aankloppen bij jouw zorgverzekeraar. Deze heeft namelijk de mogelijkheid tot wachtlijst bemiddeling en kan er (bij grote spoed) voor zorgen dat je eerder elders terecht kunt.

Als je nog vragen hebt dan kun je kijken onder het kopje: Ik zoek hulp. Daar staan antwoorden op veelgestelde vragen.

 Websites die je kunt bezoeken: 

Depressieve klachten  https://www.depressievereniging.nl/ 
Angst, dwang en fobie  https://adfstichting.nl/ 
ADHD / ADD  www.impulsenwoortblind.nl 
Eetstoornis  http://weet.info/ 
Behoefte aan (lotgenoten)contact  www.zelfregiecentrum.nl 
Verslavingsproblematiek  https://hetzwartegat.nu (verslaving) 
Verslavingsproblematiek naasten  https://www.verslaafdaanjou.nl/ 
Informatie over bijna alle voorkomende psychische klachten  https://wijzijnmind.nl/ 

  

 

Podcast tips 

#METZNALLEN De Podcast 

Gwen van Poorten 

https://open.spotify.com/show/4ec9MvoaXgDCsg9vlBKvu1 

 

Overzicht van Apps  

De ggz-appwijzer helpt je bij het vinden van apps die je mentale veerkracht kunnen versterken. Op deze wijze kun je zelfstandig al een start maken met je herstel. De apps zijn beoordeeld door gebruikers.  

Let op; sommige apps zijn in het Engels en sommige hebben in-app aankopen.  

https://www.ggzappwijzer.nl/ 

Veel sterkte in de tussentijd terwijl je wacht! Mocht het echt niet gaan, overleg dan met jouw huisarts.