Actuele wachttijden (status 9 september 2019):

 

Helaas hebben wij bij Centiv op verschillende locaties met wachttijden te maken. Onderstaand vindt u per regio de aanmeldwachttijd. Dit is de wachttijd tot intake. Na de intake begint (vrijwel) altijd meteen de behandeling. Tussen de intake en behandeling zit dus geen of weinig behandelwachttijd. Wij kunnen slechts drie weken vooruit plannen omdat ook bestaande behandelingen moeten kunnen doorlopen. Om die reden wordt u bijvoorbeeld bij een wachttijd van 6 weken gebeld na 3 weken met een afspraak over 3 weken.

Kunnen deze wachttijden langer of korter worden?
Ja, wachttijden kunnen langer of korter worden. Dat een wachttijd langer of korter wordt, kan komen door verschillende elementen:

  • - Hoe flexibel kunt u zijn? Hoe flexibeler u bent, hoe korter de wachttijd. Afspraken vallen bijvoorbeeld ooit uit, waardoor u eerder dan gepland, gebeld kan worden om op intake te komen.
  • - Hiernaast kan een wachttijd langer worden vanwege uw voorkeur voor een specifiek tijdstip of dag.
  • - Wat is uw behandelvraag? Afhankelijk van uw specifieke behandelvraag kan een wachttijd korter of langer worden.
  • - Een wachttijd kan ook ineens langer worden door een vakantie waarin veel behandelaren vrij zijn, bij ziekte van behandelaren of bijvoorbeeld bij een (tijdelijk) vertrekkende collega (bijvoorbeeld zwangerschapsverlof). Door een nieuwe opstartende collega kunnen de wachttijden andersom dus ook ineens veel korter worden dan ooit verwacht.
     

Waarom heeft Centiv met wachttijden te maken?
Steeds meer cliënten melden zich bij Centiv en Centiv groeit dan ook heel hard (in 2016 en 2017 ruim 100 procent groei per jaar). Bij Centiv geldt wel: "kwaliteit boven kwantiteit". Dit houdt in dat we de nodige tijd en zorg willen garanderen aan onze bestaande cliënten én dat we kritisch zijn als het gaat om welke therapeuten we aannemen. Mede hierom lukt het soms niet om tijdig genoeg voldoende uitbreiding te hebben in een team. De wachttijd kan hierdoor tevens sterk variëren van week tot week (afhankelijk van of het aantal therapeuten net is uitgebreid).

Wat kan ik doen als een wachttijd te lang is?
Wanneer de wachttijd op een locatie langer is dan vier weken adviseren we u bij uw zorgverzekeraar te informeren of u elders sneller terecht kunt. Ook kunt u uiteraard kiezen voor een locatie van ons waar de wachttijd korter is (daar moet u dan echter ook de behandeling afmaken). Indien u ook bij een andere organisatie niet eerder terecht kunt, kunt u zich weer bij ons melden. Wij zetten u dan op de wachtlijst en u kunt instromen zodra er een plekje vrijvalt. In de tussentijd raden wij u aan om met uw huisarts of POH-GGZ te overleggen wat er aan begeleiding mogelijk is (de huisarts of POH-GGZ mogen ons altijd bellen voor advies). Eveneens kunt u bij een langere wachttijd overwegen om maatschappelijk werk in te schakelen. Zij kunnen u ondersteunen in diverse praktische zaken totdat u bij ons terecht komt.

Indien uw behandelvraag onder ‘crisis' valt (dit is ter beoordeling van de huisarts), kunt u via de huisarts een crisisdienst inschakelen.

Locaties & aanmeldwachttijden (er is geen sprake van behandelwachttijd):
Regio Baexem: 10 weken (EMDR & Chronisch intakestop vanwege geen verpleegkundig specialist)).
Regio Bergen/Well: Bergen 6 weken.
Regio Boxmeer: 2 weken. (Chronisch geen wachttijd)
Regio Deurne: 4 weken.
Regio Eindhoven: 4 weken. (Intakestop Chronisch vanwege geen verpleegkundig specialist).
Regio Helden/Panningen: 8 weken. (Intakestop Chronisch).
Regio Helmond: 2 weken. (Intakestop Chronisch vanwege geen verpleegkundig specialist).
Regio Horst: 10 weken. (Intakestop Chronisch vanwege geen verpleegkundig specialist).
Regio Nederweert: 4 weken (Intakestop Chronisch vanwege geen verpleegkundig specialist).
Regio Uden: Tijdelijk intakestop i.v.m. ziekte behandelaar
Regio Roermond: 7 weken
Regio Venlo: 10 weken  (Chronisch geen wachttijd)
Regio Venray: 4 weken. (Chronisch geen wachttijd).
Regio Weert: 3 weken. (Chronisch 2 weken).                                                                                                                                                                               

De wachttijden zijn gemiddelden (uitgedrukt in hele weken en naar boven afgerond). Aanvullende toelichting aanmeldwachttijd: het aantal weken tussen de aanmelding en het eerste intakecontact. Toelichting behandelwachttijd: het aantal weken tussen het eerste intakecontact en het vervolg van de behandeling. De wachttijd is niet afhankelijk van de zorgverzekeraar. Wanneer u de wachttijd te lang vindt, kunt u altijd contact opnemen met de zorgaanbieder, of uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u ondersteunen, zodat u binnen 4 weken vanaf uw eerste contact met een zorgaanbieder een intake gesprek krijgt, en dat binnen 10 weken vanaf de intake, de behandeling is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen).