Actuele wachttijden (status 1 augustus 2017):


Hieronder staan per regio de aanmeldwachttijden bij Centiv. Dit is de wachttijd tot intake. De behandeling begint altijd ook na intake dus daartussen zit geen/weinig behandelwachttijd tussen.

Afhankelijk van uw specifieke behandelvraag en uw voorkeur voor (tijdstip van) de dag kan de wachttijd langer worden. Met name wanneer u medicatie of bloedonderzoeken gebruikt die wij zouden moeten overnemen, dan kan het aantal behandelaren dat u kan helpen beperkter zijn met een langere wachtlijd tot gevolg. Hoe flexibeler u bent, hoe korter de wachttijd: soms vallen er ook afspraken uit door afzeggingen (meestal een dag van tevoren) en dan kunt u tussendoor gebeld worden of u alsnog kunt komen (het is dan belangrijk dat u goed telefonisch bereikbaar bent).

Steeds meer cliënten melden zich bij Centiv en Centiv groeit dan ook heel hard (in 2016 & 2017 ruim 100% groei per jaar). Bij Centiv zijn we echter streng over welke therapeuten we aannemen. Daarom lukt het soms niet om tijdig genoeg voldoende uitbreiding te hebben in een team. Om deze redenen kan de wachttijd sterk varieren van week tot week (afhankelijk van of het aantal therapeuten net is uitgebreid).

Op een aantal plekken werken we met een wachtlijst; dat betekent dat we u niet meteen kunnen inplannen omdat we anders straks geen tijd hebben om bestaande clienten te kunnen doorbehandelen. Zodra er een plekje vrijkomt dan bellen we u in dat geval. Als de wachttijd op een locatie langer is dan 4 weken dan adviseren we u bij uw zorgverzekeraar te informeren of u elders sneller terecht kunt en stellen we een wachtlijst in. Als u elders ook niet terecht kunt, dan kunt u zich opnieuw bij ons melden, wij zetten u dan op de wachtlijst en u kunt instromen zodra er een plekje vrijvalt. In de tussentijd kunt u met uw huisarts of POH GGZ overleggen wat er aan begeleiding mogelijk is (huisarts/POH GGZ mogen ons altijd bellen voor advies). Als het echt crisis wordt, dan kunt u eventueel via de huisarts een crisisdienst inschakelen (ter beoordeling van de huisarts). Denk bij een langere wachttijd ook eens aan het maatschappelijk werk; zij kunnen u soms ondersteunen ook in praktische zaken totdat u bij ons aan de slag kunt en dat geeft soms een vliegende start aan een behandeling.

Locaties & aanmeldwachttijden:
Regio Helmond: 3 weken 
Regio Deurne: 4 weken
Bergen/Well: 7 weken (wachtlijst, omdat we niet meteen kunnen inplannen)
Boxmeer: 6 weken (wachtlijst, omdat we niet meteen kunnen inplannen)
Regio Venray: 4 weken
Regio Venlo/Grubbenvorst: 8 weken (wachtlijst, omdat we niet meteen kunnen inplannen)
Regio Helden/Panningen: 3 weken 
Regio Nederweert/Weert: 6 weken (wachtlijst, omdat we niet meteen kunnen inplannen)
Regio Roermond: 2 weken
Regio Baexem: 5 weken 

 

De wachttijden zijn gemiddelden (uitgedrukt in hele weken en naar boven afgerond). Aanvullende toelichting aanmeldwachttijd: het aantal weken tussen de aanmelding en het eerste intakecontact. Toelichting behandelwachttijd: het aantal weken tussen het eerste intakecontact en het vervolg van de behandeling. De wachttijd is niet afhankelijk van de zorgverzekeraar. Wanneer u de wachttijd te lang vindt, kunt u altijd contact opnemen met de zorgaanbieder, of uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u ondersteunen, zodat u binnen 4 weken vanaf uw eerste contact met een zorgaanbieder een intake gesprek krijgt, en dat binnen 10 weken vanaf de intake, de behandeling is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen).