Hoe ziet een behandeltraject bij Centiv eruit?

Voorafgaand

Voorafgaand aan een behandeltraject is het belangrijk om te weten of u gemotiveerd genoeg bent om de therapie te volgen. Komt u bijvoorbeeld voor uzelf of komt u vooral omdat anderen het nodig vinden? In het laatste geval is uw motivatie waarschijnlijk lager en de slagingskans van de therapie daarom minder hoog.

Tijdsintensiviteit
Voor de meeste therapieën betekent het dat u gemiddeld eens in de twee weken langskomt bij Centiv. U kunt daarvoor vrij vragen bij uw werkgever (zorgverlof). Wanneer u het lastig vindt om bij uw werkgever aan te geven dat u naar een psycholoog gaat, dan kunt u ook zeggen dat u een medisch consult heeft. Dit moet voldoende zijn. Het is belangrijk dat u elke keer komt. Wanneer u namelijk een keer niet komt, kan dit het therapieresultaat sterk negatief beïnvloeden. Zorg dus dat u de ruimte heeft om de therapie goed te kunnen volbrengen in de komende maanden. Heeft u medische redenen waardoor u soms niet zou  kunnen komen? Geef dat dan voorafgaand bij de behandelaar aan, dan wordt daar rekening mee gehouden.

Voor wie
Centiv levert in principe Basis GGZ voor volwassenen. Toch heeft Centiv ook therapieën en behandelaren tot haar beschikking die ook de zwaardere problemen dan gemiddeld kunnen aanpakken. Hiervoor heeft Centiv bijzondere afspraken met zorgverzekeraars kunnen maken. Bij plannen voor zelfmoord of een te complexe thuissituatie kunt u echter niet terecht bij Centiv. In deze gevallen is een verwijzing naar de specialistische GGZ op zijn plaats. Bij een ‘te' complexe thuissituatie kunt u denken aan ernstige verslaving, acute levensbedreiging, ernstige agressieproblemen of geen vaste woonomgeving en acute ernstige schulden. In deze gevallen moeten en zullen wij u, indien een intake plaatsvindt, doorverwijzen.

Bent u gemotiveerd, heeft u tijd om de therapie te volgen en past uw hulpvraag binnen de Basis GGZ? Dan is het goed om te weten dat u bij Centiv terecht kunt en dat de gemiddelde slagingskans voor de therapie bij Centiv 89% was in 2017!

Verwijzing en vergoeding

U kunt rechtstreeks bij ons terecht, maar dit betekent dat u de behandeling zelf moet betalen (hierbij is het bedrag meestal € 1.300,-). De meeste mensen vragen dus een verwijzing van hun huisarts, bedrijfsarts of een medisch specialist. Dan betaalt u hooguit het wettelijk eigen risico (voor zover dit nog niet op was). Deze "verwijzers" kunnen gemakkelijk digitaal naar Centiv verwijzen, bijvoorbeeld via ZorgDomein of Care2U. Centiv heeft contracten met alle zorgverzekeraars (AGB code 06291109 of 06291105).

Wanneer geen vergoeding
Zorgverzekeraars vergoeden geen werkgerelateerde burn-out, vliegangst, slaapstoornissen (tenzij hier angst en/of depressie in speelt) of zelfstandige relatieproblemen. In die gevallen betaalt u de behandeling zelf of u kunt een vergoeding vragen aan uw werkgever. Wij laten u dit voor de behandeling weten als uw probleem niet vergoed wordt.

Na verwijzing
Binnen twee werkdagen na de verwijzing bellen wij u om een afspraak te maken of plaatsen we u op de wachtlijst, bij een wachttijd langer dan vier weken voor die locatie en wanneer u niet naar een locatie wilt of kunt komen waar u meteen terecht zou kunnen.

Voorbereiding

Voor de intake vult u een vragenlijst in. Aan de hand van de vragenlijst en het intakegesprek kan de behandelaar bij de intake goed zien waar wat zou kunnen gebeuren. Wanneer het even duurt voordat de intake plaatsvindt adviseren wij u alvast een gratis e-health account aan te maken op een speciale website: hier staan handige oefeningen op die uw klachten kunnen verlichten. Tevens kunnen wij mogelijk uw werk hierin later gebruiken voor de therapie. Ook kunt u alvast nadenken over uw hulpvraag: "Wanneer zou u tevreden zijn over de therapie? Wat heeft u dan concreet bereikt?". Uw therapie heeft dan een vliegende start.

Intake en behandelplan

Samen met de behandelaar maakt u op basis van uw hulpvraag een behandelplan. Hierin bepaalt u bijvoorbeeld ook of u familie of kennissen wilt betrekken (zij mogen eventueel ook meekomen als u dat wilt) en welke therapievorm het beste kan aansluiten. 

Therapie

Centiv gebruikt alleen wetenschappelijk bewezen therapievormen. Aan de hand van een aantal sessies krijgt u inzicht en gereedschappen om de problemen te tackelen en ze waar mogelijk een volgende keer zelf te voorkomen.

Veilig
Sommige therapievormen doen ook iets met uw lijf of uw psyche, waardoor zaken ineens toch verwerkt kunnen worden of u minder kwetsbaar wordt. Wij gebruiken uiteraard alleen veilige en wetenschappelijk bewezen technieken die hooguit lichte tijdelijke bijwerkingen kunnen hebben. U hoeft zich dus geen zorgen te maken.

Privacy
De behandelaren hebben een beroepsgeheim en onze systemen zijn goed beveiligd. Uw informatie blijft dus veilig bij ons. Soms is dat ook wel eens lastig als een familielid over iets belt: wij kunnen dan geen informatie geven om uw privacy te beschermen.

Huiswerk
Soms krijgt u huiswerk mee van de therapeut. Het is heel belangrijk om dit tijdig en stipt op te volgen, anders is de therapie een stuk minder effectief.

Klacht en/of verbeterpunt
Wanneer u tijdens de therapie iets niet prettig vindt, dan is het belangrijk om dat aan te geven bij uw behandelaar. Wanneer dat niet lukt, dan kunt u gemakkelijk veranderen van behandelaar. Ook kunt u klachten en/of verbeterpunten indienen via verbeterpunten@centiv.nl. Wij leren van alle feedback en verbeteren op basis daarvan alles wat we doen.

Afsluiten

Bij verreweg de meeste mensen gaat het na verloop van tijd een heel stuk beter. In de laatste fase is er aandacht op terugvalpreventie: hoe voorkomt u dat u de volgende keer in dezelfde situatie komt? Of: hoe kunt u eerder hulp zoeken zodat het niet zover meer komt?

In een enkel geval constateren we dat de therapie onvoldoende bij u werkt. Als dat zo is en bijstelling weinig heil zou opleveren, dan verwijzen wij u door naar een andere organisatie die mogelijk meer voor u zou kunnen betekenen.

Wat kenmerkt Centiv?

Hoewel Centiv groot is in vestigingen en therapiemogelijkheden, denken we klein en werken we in kleine, hechte teams die hun eigen werk zelfstandig organiseren. De directie faciliteert alleen maar. Bij de zorgverzekeraars en onszelf hebben we zoveel mogelijk regels en administratie weten af te schaffen, zodat we tijd hebben voor u. De motivatie en teamspirit van behandelaars bij Centiv is dus zeer hoog!

Heeft u nog vragen? Bel ons gerust op 088-4782200. Wij zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08.30 tot 12.30 uur. Ook kunt u ons mailen via info@centiv.nl.

Wij wensen u een spoedig herstel toe!

Het team van Centiv