Verwijsinformatie en wachtlijstoverbrugging
Een verwijzing van de huisarts is niet nodig (een melding aan de huisarts volstaat) als:
- De cliënt wordt overgedragen van de generalistische basis-GGZ naar de gespecialiseerde GGZ en vice versa. Dit geldt voor cliënten die in behandeling zijn gekomen of bij verwijzing binnen dezelfde instelling.
- Een cliënt wordt verwezen van de ene naar de andere specialist in de GGZ. Bijvoorbeeld: elke regiebehandelaar in de GGZ mag zelfstandig verwijzen naar een psychiater.
- Een cliënt zich binnen 365 dagen na afloop van een behandeling opnieuw met dezelfde klacht aanmeldt bij een GGZ-aanbieder.
Als een client niet in behandeling komt na verwijzing bij de GGZ instelling dan moet de originele verwijzer een nieuwe verwijzing maken volgens de landelijke verwijsafspraken. De GGZ instelling verwijst dan niet door en overbrugt niet. Bij Centiv is het beleid de huisarts te verzoeken de originele verwijzing door te sturen aan de andere zorgpartij (met eventueel de terugkoppelingsbrief van Centiv met adviezen als bijlage). Het zelf doorverwijzen van Centiv van een patiënt die niet in behandeling is gekomen is niet de bedoeling en heeft een heleboel nadelen voor de patiënt en de GGZ instelling helaas. Graag lichten wij die eventueel toe mocht u hier als verwijzer vragen over hebben.
Wat Centiv wel doet:
- Centiv zal altijd bij afwijzing tijdens intake/screening de huisarts of POH GGZ benaderen met toelichting waarom de cliënt wordt afgewezen zodat deze daarvan kan leren voor een volgende keer. Ook evalueren wij altijd of we zelf al eerder bij ontvangst van de verwijsbrief beter hadden moeten kijken en of we hiervan moeten leren voor volgende verwijzingen. Ook kijken we naar de passendheid van ons behandelaanbod.
- Wanneer cliënten wel bij ons in zorg zijn gekomen en doorgestuurd moeten worden dan stuurt Centiv zelf de (door)verwijzing. Daarnaast zorgt Centiv dan dat er een vorm van overbruggingszorg beschikbaar is wanneer nodig. Zoveel mogelijk doen wij zelf niet die overbrugging, omdat we daardoor minder capaciteit hebben voor de patiënten waar we wel verschil kunnen maken en die wachttijden dan weer langer zouden worden.
Bij Centiv wordt 7% (gemiddeld 2024) van het aantal cliënten afgewezen bij de intake vanwege te zware problematiek. De hoofdredenen hiervan zijn:
- De verwijsbrief bevatte te weinig informatie waardoor het minder ernstig leek dan op het intakegesprek bleek zodat multidisciplinaire zorg nodig bleek. De verwijzer had meestal in dit geval ook de inclusiecriteria niet scherp of heeft helaas niet gebeld bij twijfel.
- De cliënt uitte informatie in de intake die ook niet bij de verwijzer bekend was, maar die de complexiteit aanzienlijk verhoogde zodat multidisciplinaire zorg nodig bleek.
- De cliënt gaf aan de Engelse of Nederlandse taal goed te beheersen, maar dit bleek in de praktijk niet het geval en voor de complexiteit van de in te zetten behandeling was taalbeheersing een vereiste.
- De toestand van de cliënt verslechterde aanzienlijk gedurende de wachttijd tot de intake (zonder dat hierover iets bij Centiv bekend was) zodat multidisciplinaire zorg alsnog nodig bleek.
Wat te doen bij te lange wachttijden?
Wanneer er sprake is van lange wachttijden in de GGZ dan is het belangrijk om de cliënt zorgbemiddeling te laten inschakelen van de zorgverzekeraar. Die hebben een verplichting om de cliënt binnen 10 weken ergens onder te brengen. Ook kan door de huisarts of POH GGZ gebruik gemaakt worden van de regionale transfertafels om een cliënt ergens snel onder te brengen: zie ook de websitepagina https://www.lhv.nl/nieuws/in-kaart-regionale-aanspreekpunten-bij-vastlopen-verwijzing-naar-ggz/.
Twijfelt een huisarts of iets past bij een GGZ instelling? Stuur dan niet gewoon de verwijzing op goed geluk, maar neem als huisarts of POH GGZ even contact op met de instelling om de verwijzing vooraf te toetsen. Een telefoontje van een paar minuten kan dan veel teleurstelling en eventueel onnodig wachten voor de cliënt schelen. Centiv is daarvoor tijdens kantooruren bereikbaar op de overleglijn uit ons keuzemenu op ons telefoonnummer 088-4782200.
Steeds meer regio's gaan werken met het verkennend gesprek (IZA) waarbij (bijvoorbeeld bij twijfelcasussen) van te voren kan worden gekeken naar de juiste zorg passend bij de GGZ hulpvraag. Hopelijk zal dit het aantal niet passende verwijzingen in de toekomst kunnen verlagen.