De basis voor geestelijke gezondheid

Veelgestelde vragen

Contact opnemen

Bereikbaarheid

Je kunt bellen (tussen 08:30-12:30u) met 088 - 47 82 200. Ons secretariaat helpt je dan verder. Na 12:30u kun je bellen voor spoed of intercollegiaal overleg door op de '1' te toetsen bij horen van het bandje: wij nemen dan direct op.

Je kunt contact met ons opnemen via mail of via 088 - 47 82 200. Let op: je dient een afspraak altijd maximaal 24 uur van tevoren af te zeggen, anders zijn wij genoodzaakt de kosten bij je in rekening te brengen.

In geval van crisis dien je allereerst contact op te nemen met je huisarts (of huisartsenpost). Deze helpt je verder en zoekt afstemming met je behandelaar.

Rembrandtplein 4, Bergen (huisartspraktijk Maasoever)
Julie Postelsingel 70, Boxmeer (huisartspraktijk)
Veerstraat 37a, Boxmeer
Sint Jozefstraat 30, Deurne (Gezondheidscentrum de Hoeksteen)
Kastelenplein 172, Eindhoven (huisartspraktijk Kastelenplein)
Wethouder den Oudenstraat 4, Helmond (BCT; hoofdlocatie Helmond)
Ameidepark 21, Helmond (huisartspraktijk t Heelhuis)
Steenbakkerstraat 2, Panningen (huisartspraktijk)
Dr. Philipslaan 35, Roermond
Kaldenkerkerweg 56, Venlo (andere ingang dan Medisch Centrum Groenveld)
Noorderhof 26, Venray (tevens Hoofdkantoor)
Kasteellaan 17, Well (huisartspraktijk)
Schoutlaan 4, Weert
Houtstraat 12, Weert (Fysiocentrum; zorgpad fysiek en mentaal herstel)
Emmasingel 17, Weert
Velmolenweg 85 Uden (huisartsenpraktijk Uden)
Loopkantstraat 25 Uden (d'n Office)

Werken bij Centiv

Ben je GZ-psycholoog of Verpleegkundig Specialist? Dan is een open sollicitatie naar ons sturen altijd mogelijk. Voor andere kwalificaties (stagiaires, basispsychologen) geldt dit niet, we raden je dan aan alleen te solliciteren als wij een vacature daarvoor open hebben staan. Je vindt onze vacatures op onze vacaturepagina. Onze vacatures voor GZ psycholoog staan hier.

Behandeling

Een intakegesprek vindt meestal binnen enkele weken plaats, afhankelijk van de behandellocatie en de behandeling die u naar verwachting nodig heeft. De behandeling start altijd binnen twee weken nadat uw intakegesprek heeft plaatsgevonden als uw hulpvraag past bij onze setting. In aanloop naar de intake doen we overigens ook al screening om te voorkomen dat uw zorgvraag niet bij Centiv past en u anders voor niets naar de intake zou komen.

Nadat het intakegesprek heeft plaatsgevonden bepalen we samen met u het vervolgtraject. Dat bestaat (meestal) uit de volgende onderdelen: behandelsessies, e-health modules en eventueel aanvullende diagnostiek. Een behandeling duurt veelal tussen de twee en zes maanden. Bij chronische ziektebeelden behandelen wij gedurende een jaar, behandeling wordt automatisch verlengd als dat wenselijk of noodzakelijk is. Meer uitgebreide informatie vindt u op de volgende pagina: Hoe loopt een behandeling?. Centiv werkt in principe op basis van de GGZ richtlijnen

Voor onze korte, middellange en intensieve behandeltrajecten is de GZ-psycholoog je regie/hoofdbehandelaar tijdens het behandeltraject. Voor het chronische (langdurige) behandeltraject is dit vaak de Verpleegkundig Specialist. Regie/hoofdbehandelaars bij Centiv werken nauw samen met huisartsen, POH-GGZ (praktijkondersteuner GGZ in de huisartsenpraktijk) en medisch specialisten.

Wij hebben contracten met alle zorgverzekeraars. Ook als je een budgetpolis heeft kun je bij ons terecht. Soms geeft een helpdesk van een zorgverzekeraar aan dat ze geen contracten met ons hebben: dan staat het niet goed/duidelijk in hun systeem. Voor de zekerheid kun je onze AGB code doorgeven: 06291105 en 06291109 (we staan geregistreerd onder Vincent van Gogh) dan kunnen ze ons wel vinden.

Tenzij anders aangegeven door jou, betrekken wij je verwijzer bij je behandeling. In principe berichten wij je verwijzer zodra je bij ons in behandeling komt. Bij het afronden van de behandeling berichten wij je verwijzer nogmaals, over het verloop van de behandeling en de bereikte resultaten. Indien nodig hebben wij tussentijds contact met je verwijzer, bijvoorbeeld in verband met medicatie of wanneer je behandeling tussentijds wijzigt. Indien je liever heeft dat de verwijzer geen (inhoudelijke) informatie van ons ontvangt, zullen wij dit uiteraard respecteren.

Als je behandeld wordt binnen de Generalistische Basis GGZ is je huisarts verantwoordelijk voor het medicatiebeleid. Hij/zij kan indien gewenst altijd het specialisme en advies van een verpleegkundig specialist of psychiater inschakelen mocht er iets in je situatie veranderen. Je kunt dit bespreken met je hoofdbehandelaar, deze kan je hierbij helpen.

Vanwege verplichtingen die de zorgverzekeraar stelt zijn wij verplicht te werken met een ROM (Routine Outcome Monitoring) vragenlijst (voor de start van de behandeling en na afloop) en de behandelovereenkomst. Na einde van de behandeling krijg je van ons ook een clienttevredenheidsvragenlijst toegestuurd. De ROM scores kunnen worden gebruikt om je behandeling meer gericht te maken en om te kunnen leren van onze interventies. De klanttevredenheidsonderzoeken gebruiken wij om onze dienstverlening telkens te verbeteren. Beide soorten vragenlijsten worden regelmatig door ons geëvalueerd. Ook kunt je na afloop van de behandeling een referentie over ons schrijven op ZorgKaartNederland.

Uw Nederlandse zorgverzekeraar vergoedt uw behandeling volledig (wij hebben contracten met alle nederlandse zorgverzekeraars). Dit gaat wel (al bij de intake) van uw wettelijk eigen risico af. In verreweg de meeste gevallen is uw eigen risico in ieder geval op als u bij ons in behandeling gaat, omdat de kosten van alle behandelingen boven de prestatie onvolledig (het goedkoopst mogelijke product) hoger zijn dan het standaard eigen risico. Het afschrijven van het eigen risico geldt voor het kalenderjaar waarin de eerste afspraak met ons was (dus niet wanneer de behandeling is afgerond of gefactureerd). Heeft u dus voor eind van het jaar een intake gepland staan? Kijk dan of het in uw geval beter is om de eerste afspraak in het nieuwe of juist het oude jaar te hebben wanneer uw eigen risico verbruikt of juist niet verbruikt is voor dat jaar.

Met de verzekeraars zijn landelijk voor de sector vaste prijzen afgesproken per type traject, gebaseerd op de gemiddelde kosten per traject. Deze kosten kunt u zien op https://puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_285415_22/1/ bij sommige verzekeraars kan dit bedrag nog maximaal 10% hoger uitvallen. Het kan blijken in de intake dat u bij ons niet op de juiste plek bent, dan krijgt u bijvoorbeeld een zogenaamde transitieprestatie/onvolledige prestatie (richtprijs 200 euro) wanneer we minder dan 120 minuten hebben besteed aan uw traject (directe & indirecte tijd). De kosten zijn dus niet afhankelijk van de daadwerkelijk bestede tijd aan het traject, maar op basis van het type traject dat naar verwachting het beste bij u past (onvolledig, kort, middel of intensief bijvoorbeeld). In verreweg de meeste gevallen is uw eigen risico in ieder geval op als u bij ons in behandeling gaat, omdat de kosten van alle behandelingen boven de prestatie onvolledig hoger zijn dan het standaard eigen risico, zoals u kunt zien (dit is voor alle GB-GGZ aanbieders hetzelfde in Nederland). Wel kunt u uiteraard een specificatie van tijd opvragen bij ons secretariaat.
Een rekenvoorbeeld: wanneer u een traject middel heeft, dan kost dit uw verzekeraar bijvoorbeeld 850 euro. Als u na 200 minuten met de behandeling stopt kost dit 850 euro en ook als u na 1.200 minuten ermee stopt. Dit is wettelijk zo geregeld en voor alle GGZ aanbieders hetzelfde. Alleen een intake kost bijvoorbeeld 200 euro (onvolledig). Soms kan het echter vreemd overkomen wanneer er bij u minder tijd besteed is en toch het bedrag hoog lijkt. Dit is helaas wettelijk zo geregeld en daarom lijkt het niet altijd logisch.

Je kunt ervoor kiezen een behandeling zelf te betalen. Dit is zinvol wanneer je bijvoorbeeld verwacht veel eigen risico over te houden of wanneer je klachten niet voor vergoeding in aanmerking komen door (te) strenge regels van de zorgverzekeraar (bijvoorbeeld bij burn-out/overspannenheid of slaapproblemen). Ook kunt u vaak uw werkgever de behandeling laten betalen in die gevallen. De kosten zijn meestal tussen de 800 en 1.300 euro.

Wij declareren binnen twee maanden na afronden van je behandeling bij je zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar brengt dit bij jou in rekening (alleen het eigen risico van het kalenderjaar waarop de eerste afspraak bij ons plaatshad; dus niet de datum van declaratie).

Heb je problemen met het betalen van het eigen risico? In veel gevallen kunt je bij je zorgverzekeraar gespreid betalen zodat je de kosten wat kunt uitsmeren over de tijd.

Centiv werkt samen met huisartsen en POH GGZ: zij blijven de belangrijkste zorgverleners van de client. Met de POH GGZ vindt overleg plaats om goed aan te kunnen sluiten op elkaar. Daarnaast wordt indien nodig afgestemd met de specialistische GGZ.

De laatste jaren is er steeds meer samenwerking ontstaan met het zogenaamde sociale domein. Met name maatschappelijk werk of WMO teams kunnen een cruciale rol spelen in de psychosociale omstandigheden (vaak is er veel meer aan de hand dan alleen de psychische ondersteuning).

Ook patiëntenverenigingen en zogenoemde ervaringsdeskundigen kunnen een belangrijke rol spelen in preventie van nieuwe klachten en een goede start na de therapie.

Het kan zijn dat je zelf of je partner/familie/kennis merkt dat het na de behandeling minder goed gaat. Dat kan gebeuren. Aan het einde van de behandeling is met je doorgenomen hoe om te gaan met een eventuele terugval. Je kan het terugvalpreventieplan gebruiken dat is opgesteld om erger te voorkomen. Dit plan kun je ook opnieuw opvragen bij Centiv door een e-mail te sturen aan info@centiv.nl vanaf het bij ons bekende e-mailadres.

In sommige gevallen is een dergelijk plan niet opgesteld omdat bijvoorbeeld de therapie eerder is afgebroken of om een andere reden; wij stellen dan geen nieuw plan op omdat de therapie is afgesloten. Je kunt in die gevallen wel zelf gemakkelijk een terugvalpreventieplan (alsnog) opstellen. Ga dan samen zitten met diegene of een goede bekende en stel dit samen met elkaar op. Hier kunt u daarvoor een instructie downloaden.

Wij wensen je veel succes met het toepassen en wensen je weer een voorspoedig herstel toe. Mocht het niet lukken of onvoldoende blijken, dan kun je je uiteraard weer bij ons aanmelden via je huisarts/verwijzer.

Centiv werkt met verschillende online ondersteuningsmogelijkheden (e-health). U logt dan in een portal en krijgt daar filmpjes te zien, lees/schrijfopdrachten of andersoortige oefeningen of tips. Wij gebruiken de e-health omgevingen van Minddistrict en van Telepsy. Wanneer dit de therapie zou kunnen helpen dan maakt de therapeut dit voor u aan of wordt uw bestaande e-health omgeving gebruikt. E-health kan bij veel soorten behandeling enorm helpen in het behalen van een goed resultaat. U bent niet verplicht om e-health te gebruiken omdat de behandelaar samen met u het behandelplan maakt en dit goed op uw situatie moet aansluiten.

Op zorgkaartnederland scoort Centiv een 8.9 gemiddeld. Op de landelijke benchmark meting (CQindex) scoort Centiv bovengemiddeld met een 8,31 (op een schaal van 1 tot 10): Cijfers gemeten 04-10-2019. Over de hele linie scoort Centiv heel goed.

Iets minder scoren de gebouwen/locaties en de keuzevrijheid bij de behandeling. De keuzevrijheid is soms beperkt in de behandeling omdat wij wetenschappelijk verantwoorde interventies inzetten: dan is er soms niet veel keuzevrijheid bij een bepaald type stoornis: wij verwachten dan ook niet dat we dat punt kunnen verbeteren. De aangenaamheid van de locatie en de keuzevrijheid van type behandeling beschouwt Centiv als ondergeschikt aan het behandelresultaat en de relatie met de behandelaar: die laatste punten scoren zo hoog dat verbetering niet mogelijk is in onze ogen.

Wachttijden

De actuele wachttijden vind je op onze pagina ‘Wachttijden’. De wachttijden worden iedere maand bijgewerkt. Afhankelijk van omstandigheden en/of persoonlijke wensen van de cliënt kan de daadwerkelijk gerealiseerde wachttijd in de praktijk anders uitpakken dan de opgegeven wachttijd. De wachttijden zijn gemiddelden (uitgedrukt in hele weken en naar boven afgerond).

Aanvullende toelichting aanmeldwachttijd: het aantal weken tussen de aanmelding en het eerste intakecontact.

Toelichting behandelwachttijd: het aantal weken tussen het eerste intakecontact en het vervolg van de behandeling. De wachttijd is niet afhankelijk van de zorgverzekeraar. Wanneer je de wachttijd te lang vindt, kun je altijd contact opnemen met de zorgaanbieder, of de zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling.

De zorgverzekeraar kan je ondersteunen, zodat je binnen 4 weken vanaf het eerste contact met een zorgaanbieder een intakegesprek krijgt, en dat binnen 10 weken vanaf de intake, de behandeling is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen).

Privacy, klachten en no show

Centiv valt onder het toezicht van Vincent van Gogh voor geestelijke gezondheidszorg. Als je onverhoopt een klacht hebt, dien je dit eerst kenbaar te maken bij je behandelaar. Als dat niet tot tevredenheid leidt dan kun je contact opnemen met de directie van Centiv via verbeterpunten@centiv.nl. Mocht ook dat niet naar tevredenheid leiden, dan kun je de klachtenprocedure volgen die je vindt op de pagina ‘Klachtenprocedure’..

Wij werken volgens de landelijke voorwaarden van GGZ Nederland en het privacy & informatiebeveiligingsbeleid van Vincent van Gogh voor geestelijke gezondheidszorg (de documenten vind je op de bijbehorende pagina’s).

Als je bij ons een behandeling start, ga je akkoord met ons no show beleid. Je krijgt een no show factuur als je niet op een afspraak verschijnt of je de e-health module niet volgt volgens afspraak. Wij voeren dit beleid omdat het niet nakomen van afspraken een goede behandeling in de weg staat. Tevens willen wij zo oponthoud -waardoor andere mensen onnodig op een behandeling moeten wachten- voorkomen. Mocht er een vergissing zijn opgetreden, dan kun je bezwaar maken via directie@centiv.nl. Gedurende het indienen van het bezwaar hoef je niet te betalen. Als je je wilt afmelden voor een afspraak, dien je dit maximaal 24 uur van tevoren te doen. Te laat afmelden van een afspraak geldt (ongeacht de reden) als no show.

Toegang tot gegevens

De toegang tot je gegevens is beperkt conform wet en regelgeving (o.a. AVG). Alleen op basis van (potentiële) behandelrelatie of uit hoofde van hun functie hebben medewerkers toegang (regie/medebehandelaar, secretariaat, klachtenregistratie, information officer, financiële administratie, et cetera). Onderaan de pagina vind je ons privacy/informatiebeveiligingsbeleid. Centiv valt onder toezicht van Vincent van Gogh.

De zorgverzekeraar krijgt van ons de volgende informatie over het traject: start-einddatum traject, soort product/tarief, regie/medehandelaar. Overige informatie kunnen ze alleen opvragen na jouw specifieke toestemming. Wel mogen ze controleren of wij goed gehandeld hebben in een traject; daarvoor geldt echter dat ze die informatie niet mogen bewaren of delen (alleen inzien met een medisch adviseur puur voor dit doeleinde).

De verwijzer blijft betrokken bij de behandeling tenzij je dit anders wilt: de verwijzer ontvangt rapportages (op hoofdlijn; dus diagnose, behandelsucces, et cetera) over de voortgang van de behandeling en de evaluatie (met terugvalplan).

U kunt ons bellen om een formulier te vragen over inzage in uw dossier, overdracht, wijzigen en verwijdering van delen van het dossier conform de wet.

De eerste keer is dit meestal gratis, eventuele vervolgaanvragen kunnen wel tot administratiekosten leiden.

U kunt uw dossier door ons op "niet opzoekbaar" laten zetten. Dat betekent dat we uw dossier niet meer kunnen vinden (het staat dan nog wel in de database omdat we dit 15 jaar moeten bewaren). Ook kunt u bepaalde delen van uw dossier laten verwijderen (waaronder bijvoorbeeld de sessieverslagen). Wanneer u uw  dossier eerder niet opzoekbaar wilde hebben en het nu weer opzoekbaar wilt maken voor een nieuwe behandeling, dan berekenen we 180 euro administratiekosten, tenzij dit kan in de maand juli van dat jaar.

Bedenk dat ook de zorgverzekeraar en uw huisarts gegevens van u hebben (vanuit de declaratie of verwijzing).

Standaard wisselen we gegevens uit met uw huisarts tenzij u dit niet wilt. In dat laatste geval kunt u een privacy verklaring vragen bij ons secretariaat.